Saturday, 30 June 2012

cinta tak bererti


Bab 2

Satu hari,,

Qaisha,,, woi qaisha ko dengar tak aku panggil kau ni Tanya erul yang duduk dibelakang aku sambil tangannya menarik kerusi aku..

Eee, mamat ni pun seekor , tak habis-habis dia nak buli aku dengan classmates aku aina, nasib baiklah ain tu seorang yang lemah-lembut, tak melawan bila disuruh. Aku pulak bukan jenis kerbau dicucuk hidung aku paling benci pada pembuli….

Lama-kelamaan aku sedar budak erul dan zafrul itu memang ngok ngek sedikit..

Aku pun dah biase dengan sikap dia tu.. apelah nasib aku dahlah tepaksa duduk depan naughty boy pastu si haziq tu pulak duduk sebaris dengan aku.. dah nasib badan , ape boleh buat.

Si haziq tu baik semacam je dengan aku. Memang lah aku suka kat dia tapi tu dululah masa aku standard 6, sekarang ni perasaan aku mula berubah pabila melihat perangai haziq yang menjengkelkan.hahaha

Qaisha petang ni keluar jom, ajak aina.

Emm, aku ok je. Tiba-tiba haziq datang aku nak ikut boleh tak?

Aku pun menjawab , eh kau ni penyibuk betul lah. Hidung tak mancung , pipi tersorong-sorong , kataku sambil berlalu ke kantin.

 Haziq menjerit,, qaisha memang hidung aku tak mancung sebab aku bukannye mix blood.

Aku pun kata dalam hati, ape ke bengap sangatlah haziq ni, tu perumpaanlah. Ayoyo..

Balik sekolah je, terus aku jumpe mama.

Assalamualaikum mama, rindulah kat mama. (al-maklumlah mama ku out station baru2 ni)

Waalaikumussalam sayang , baru balik? Tanya mama

Yup ma, baru je sampai. Kataku sambil tersengih.

Ma, papa mana?

Papa keluar kejap jumpa kawan.

Ouhh.. jawabku

Macam mana sekolah ok ke tak? Tanya mama.

So far so good ma. Jawab ku.

Baguslah macam tu sayang, belajar elok2 k.

Ye mama, I’m promise . kataku lalu mengucup pipi mama.

Hish dahlah, busuklah anak mama ni. Usik mama

Aku pun apalagi, muncung sedepalah. Hahaha

Alah mama ni, qaisha wangi jelah..oklah ma, qaisha naik ke bilik dulu.

Hmm jawab mama.

Petang tu aku turun tolong mama siapkan minum petang lepas solat asar.

Assalamualaikum pa.

Waalaikumussalam my lovely. Dah siap homework? Tanya papa.

Of courselah pa.. jawab qaisha.

Very good my lovely..puji papa.

Thanks pa. pa tak busy ke hari ni?

Tak, papa half day hri ni..

Ouh patotlah pa ada kt umah hri ni. Kata qaisha.

Malam tu qaisha tak dapat nak lelapkan mata .. dia asyik terbayangkan seseorang yang sering hadir dalam mimpinya. Dia sendiri tak pasti dengan perasaannye. Adakah dia dah jatuh cinta?? Fikirnya..

Esoknye, qaisha ke sekolah seperti biasa,

Hoi qaisha . sergah amira

Eh  kau ni mira, tak reti bagi salam ke? Perli qaisha

Oops sory.. hihihi,, assalamuaalaikum qaisha ku sayang.

Waalaikumussalam mira. Tak payah nak bersayang-sayanglah geli aku dengar. Kata qaisha

Ekleh kalau dengan aku geli, tapi kalau dengan haziq kemain lagi kau suke ye.

Mane ada,, ape yang kau merepek ni mira? Aku dengan haziq x pernah bersayang-sayanglah. Sangkal qaisha

Emmm, yelah-yelah.

Ala kau merajuk ke mira?  Tak payah merajuk lah nanti cik abang kau tu lain kan. Hahaha kata qaisha

Cik abang aku, sape? soal amira

Kau ni kura-kura naik perahu, buat-buat tak tahu pulak. Cik abang kau tu ikramlah.

Ouh , ikram rupenye,, heheheh

Sukelah tu, jawab qaisha sambil tersenyum melihat gelagat rakannye itu.

Qaisha.. panggil haziq

Senyumanku  terus mati bila tahu siapa empunya suara tu.

Qaisha. Haziq memanggil lagi.

Ye haziq, ada ape? Tanya qaisha dengan muka malas.

Kenapa qaisha macam menjauhkan diri dari haziq? Soal haziq

Menjauhkan diri? Ape maksud haziq ?? soal qaisha pura2 tak tahu

Qaisha tak usah berpura-pura, haziq tahu qaisha faham maksud haziq kan. Kenapa qaisha? Kenapa?

Haziq kita tak boleh nak rapat macam dulu lagi.

Tapi kenapa qaisha? Ape salah haziq?

Haziq tak buat salah pun Cuma qaisha tak nak nanti timbul spekulasi yang bukan2 tentang kita. Jawab qaisha terus terang

Spekulasi yang bukan2 ? maksud qaisha?

Haziq , sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula. Sindir qaisha

Qaisha, haziq betul2 tak fahamlah.

Hish lembab betul si haziq ni . baru aku nak menjawab soalan haziq

Tiba2 suasana kelas jadi senyap, rupe2nye cikgu azlina datang..

Haziq pun kembali ke tempatnye.

Huh selamat aku.. thanks cikgu azlina. Sayang cikgu.. luah qaisha dalam hati.

Sunday, 3 June 2012

fuh.. akhirnya siap pun edit my blog..
walaupun simple tp oklah tu kot.. hehe

Saturday, 2 June 2012

cinta tak bererti




Bab 1

Ah,, berdebarnya hatiku, al-maklumlah hari ini merupakan hari pertama aku menginjak ke alam remaja,

Cepatnya masa itu berlalu, pejam celik, pejam celik umurku sudah menjangkau usia 13 tahun..

Orang kata alam remaja ini penuh dengan cabaran dan dugaan entah betul atau tidak aku sendiri pun tak pasti..

Tapi bagi aku walaupun onak dan duri datang melanda akan ku redah, itulah aku Qaisha Kirana..

Huh , hari pertama masuk sekolah, bagiku satu pengalaman yang baru kerana pelajar form 1 akan ada minggu orientasi ataupun minggu suai kenal. Pada pandangan aku ketika pertama kali menjejakkan kaki ke sekolah menengah seri cemerlang, not bad.. hehehe, but senior- senior Nampak garang je macam singa.. hehe (jahat jugak aku rupanya)..

Selesai minggu orientasi aku bersama pelajar yang lain melawat kawasan persekitaran sekolah.. fuyoo cantik jugak sekolah ini ye , desis hatiku.

Kali pertama aku masuk dalam kelas 1 gemilang, memang aku terkejut kerana tak disangka – sangka aku akan bertemu kembali dengan kawan-kawanku ketika di sekolah rendah.. paling mengejutkan aku adalah dengan kehadiran seorang lelaki yang aku sayangi iaitu Haziq Amran, aku tak sangka dia pun sekolah yang sama dengan aku.. urh sungguh aku terkejut..

Hai bagus jugak dia sekolah sama dengan aku nanti bolehlah aku lepaskaan rindu.. amboi gatal beno ye aku ni, baru je form 1 dah pandai cintan-cintan ni.. hehe..







Qaisya, kau gaduh ke dengan haziq?? Tanya Amira..

Ish ape yang kau merepek ni mira, manalah aku ada gaduh dengan haziq, aku Cuma tak bertegur sapa je..

Yelah aku taulah tapikan dulukan kau rapat dengan dia, kenapa sekarang tak?

Kau ni kan mira banyak songgehlah, macam wartawanlah pulak Tanya aku banyak soalan pulak. Aku sebenarnya seganlah dengan dia kita kan dah remaja, mane boleh macam dulu,, kita kenalah jaga batas pergaulan kita dengan bukan muhrim.. anda faham?? Ada apa2 soalan lagi cik amira nak Tanya…

Hahaha.. tak ada ape2 dah ustazah , jom kita ke kantin..

Usai loceng berbunyi semua pelajar sudah berada dalam kelas, hari ini merupakan sesi kenal suai. Ni yang aku paling x suke.. huhu..

Sorang-sorang bangun memperkenalkan nama masing-masing. Tibanya giliran haziq amran, jantungku sedikit berdebar , apakah aku masih cintakannya?

Haziq amran berdiri dengan gentleman dan memperkenalkan dirinya,,

Hi, saya Muhammad haziq amran bin mohd fadil. Apabila tibanya giliran aku

Aku bangun memperkenalkan nama dengan perasaan yang berdebar-debar. Sy nur qaisha kirana bt afwaluddin. Selepas aku duduk aku perasaan yang haziq amran sedang merenung ke arahku.. aku mula cuak, eh apasal pulak mamat ni tiba-tiba je tenung muka aku macam nk telan?? Ada yang tak kena ke dengan muka aku.. akhirnya aku biarkn sja renungan si haziq dan aku buat-buat biase.

Hari pertama sesi pembelajaran, biase-biase sja bagiku, Cuma yang paling aku tidak tahan ialah tempat duduk aku bersebelahan pulak dengan si haziq..

Aduiyai ,, mcm ada jodoh je.. hehehe

Aku perasan layanan si haziq tu luar biase je kat aku, tapi aku buat tak endah je.

Yang paling aku tak sangka ialah perubahan drastic perangai haziq kepada budak yang paling nakal dalam kelas.